fbpx
How_to_prevent_cancer

Τι να κάνουμε για να μειώσουμε τις πιθανότητες εμφάνισης του καρκίνου.

Η 4η Φεβρουαρίου έχει οριστεί ως παγκόσμια ημέρα κατά του καρκίνου, μια ημέρα που κάθε χρόνο υπενθυμίζει την αξία της πρόληψης και της έγκαιρης διάγνωσης.
Ο καρκίνος είναι η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως. Ο καρκίνος του πνεύμονα, του προστάτη, του παχέος εντέρου, του στομάχου και του ήπατος είναι οι πιο συνηθισμένοι τύποι καρκίνου στους άνδρες. Αντίστοιχα, ο καρκίνος του μαστού, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του τραχήλου της μήτρας και του θυρεοειδούς είναι οι πιο συνηθισμένοι τύποι στις γυναίκες.
Υπολογίζεται πως κάθε χρόνο στην Ελλάδα οι νέες περιπτώσεις καρκίνου ανέρχονται σε 68.000, ενώ οι θάνατοι στους 33.000. Όμως είναι εκατοντάδες χιλιάδες οι ασθενείς που αντιμετωπίζουν τη νόσο με επιτυχία και ζουν πολλά χρόνια μετά τη διάγνωση, και μάλιστα με καλή ποιότητα ζωής.

Η πρόληψη

Η φετινή καμπάνια της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδας (ΕΟΠΕ) εστίασε στην ενημέρωση και στην πρόληψη του καρκίνου, έχοντας ως σύνθημα «Μην εύχεσαι να μη σου τύχει. Φρόντισε να μη σου συμβεί». Κάλεσε δε το κοινό να δράσει και να εντάξει στην καθημερινότητά του τη σωματική άσκηση, να υιοθετήσει μία υγιεινή διατροφή, να διακόψει το κάπνισμα, να περιορίσει την κατανάλωση αλκοόλ και να εφαρμόζει αντηλιακή προστασία.

Μπορούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες εμφάνισης του καρκίνου στην πράξη;

Η απάντηση είναι ναι, καθώς ο τρόπος ζωής που ακολουθούμε καθορίζει σε σημαντικό βαθμό την πιθανότητα εμφάνισης της νόσου. Υπάρχει φυσικά και ο κληρονομικός παράγοντας, αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις η πρόληψη αποκτά βαρύνουσα σημασία.

Τι να κάνουμε:

Κόβουμε το τσιγάρο

Ο κάπνισμα είναι από τις κυριότερες αιτίες για την εμφάνιση καρκίνου. Πιο συγκεκριμένα, το κάπνισμα συνδέεται με άλλες 12 μορφές καρκίνου πέραν του καρκίνου του πνεύμονα, ανάμεσα στους οποίους ο καρκίνος του στομάχου, της ουροδόχου κύστης, των νεφρών, του στόματος και του οισοφάγου.

Προσέχουμε τη διατροφή μας

Υπολογίζεται ότι το 20% του συνόλου των καρκίνων έχει άμεση σχέση με την συσσώρευση λίπους. Η μείωση των κορεσμένων λιπαρών και του έτοιμου φαγητού, ο περιορισμός της ζάχαρης και του αλατιού και η υιοθέτηση καλών διατροφικών συνηθειών μπορούν να θωρακίσουν με αποτελεσματικότητα τον οργανισμό μας.
Συνίσταται η υψηλή πρόσληψη φρέσκων φρούτων και λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης, ξηρών καρπών και οσπρίων, το ελαιόλαδο ως βασική πηγή λίπους, η κατανάλωση ψαριών και πουλερικών και η χαμηλή πρόσληψη γαλακτοκομικών, κόκκινου κρέατος και γλυκών.

Μειώνουμε το αλκοόλ

Η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ έχει συσχετιστεί με καρκίνο του στόματος, του μαστού, του ήπατος, του οισοφάγου και όχι μόνο. Υπενθυμίζεται πάντως πως η κατανάλωση ενός ποτηριού κόκκινου κρασιού μερικές φορές την εβδομάδα προστατεύει την καρδιά.

Περιορίζουμε την κατανάλωση αλλαντικών

Πολλές μελέτες έχουν συνδέσει την αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος, όπως αλλαντικά και λουκάνικα, τα οποία περιέχουν χημικές ουσίες όπως νιτρικά και νιτρώδη άλατα, μπορεί να σχετίζονται με την εμφάνιση καρκίνου. Άλλες έρευνες υποστηρίζουν ότι η μεγάλη κατανάλωση κόκκινου κρέατος μπορεί να σχετίζεται με τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Ήπια καθημερινή άσκηση

Η φυσική δραστηριότητα καταπολεμά και ρυθμίζει τα λιπίδια στο αίμα, ενώ χαμηλώνει τα επίπεδα ορμονών όπως τα οιστρογόνα και η ινσουλίνη που έχουν συσχετιστεί με καρκίνο. Στόχος, η ήπια φυσική άσκηση διάρκειας τουλάχιστον 30 λεπτών τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας.

Οι προληπτικές εξετάσεις

Ο προληπτικός έλεγχος, τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, είναι απαραίτητος. Πέρα από τις γενικές εξετάσεις αίματος και ούρων, οι γυναίκες θα πρέπει μια φορά ετησίως να κάνουν τεστ ΠΑΠ και μαστογραφία- υπέρηχο μαστών στην κατάλληλη ηλικία, ενώ οι άνδρες θα πρέπει να ελέγχουν τον προστάτη τους. Ο γιατρός που σας παρακολουθεί μπορεί να συστήσει επιπλέον ακτινογραφία θώρακος, έλεγχο θυρεοειδούς ή και επιπλέον εξετάσεις, ειδικά εάν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό.

Από την επιστημονική ομάδα του διαγνωστικού κέντρου – πολυϊατρείου Σύγχρονος Ασκληπιός.

Καλέστε μας